Archive for Styczeń 2014

Medycyna dawniej a dziś

W każdym gabinecie szkolnej pielęgniarki czy higienistki, która kiedyś była obowiązkowo zatrudniona w każdej szkole, na ścianach wisiały prozdrowotne plakaty, a ze stołu można było wziąć ulotki opisujące zdrowy tryb życia czy przestrzegające przed rozmaitymi zagrożeniami. Choć podczas lat edukacji większość uczniów nie traktowała tych obrazków zbyt poważnie, to wielu z nas na pewno pamięta przynajmniej jeden: piramidę prawidłowej diety. Poszczególne rodzaje jedzenia były ułożone od najszerszej podstawy aż do czubka, co miało obrazować sugerowany skład codziennej diety. Na dole znajdowały się produkty najzdrowsze, których w pokarmach powinno znaleźć się najwięcej i które można jeść bez ograniczeń, u góry natomiast te, których z medycznego punktu widzenia należy starannie unikać, a przynajmniej ograniczać ich spożycie. Kto wie, może gdyby uczniowie naprawdę wzięli sobie do serca wiedzę z tego starego plakatu i potraktowali ją serio, w dorosłym życiu nie mieli by wielu problemów ze zdrowiem.

Dieta kopenhaska

Istnieją kobiety, które przez całe życie nie muszą się w ogóle martwić o swoją wagę. Jedzą co chcą i nie tyją, co budzi zazdrość koleżanek, zmuszonych dla utrzymania linii rezygnować z wielu przysmaków. Prawdopodobnie to kwestia genów odziedziczonych po matce. Jeśli i ona była szczupła oraz nie miała żadnych problemów z wagą, to również córka będzie mogła się Cieszyc taką swoboda dietetyczną. Nadchodzi jednak moment w życiu kobiety, który oznacza przełom. Jest t menopauza, zwana inaczej okresem przekwitania. To chwila, gdy nawet szczupłym dotąd paniom powinna zapalić się czerwona ostrzegawcza lampka. Z biologicznego punktu widzenia zmienia się wówczas mnóstwo funkcji organizmu, w tym metabolizm. Jego tempo zwalnia. Oznacza to, że czas na zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń. Jeśli nawet do tej pory kobieta mogła bezkarnie jeść, na co tylko ma ochotę, to teraz powinna zwiększyć czujność. Jeśli nie wprowadzi zmian, w szybkim tempie utyje, bo jej przemiana materii odbywa się teraz zdecydowanie wolniej.

Amerykanie i dieta

Podczas oglądania amerykańskich filmów dokumentalnych, czyli takich, w których występują zwykli ludzie, a nie profesjonalni zwraca uwagę fakt, że bardzo wielu wśród nich to ludzie z widoczną nadwagą, a niektórzy wręcz otyli. Dotyczy to kobiet i mężczyzn w każdym wieku oraz dzieci. Z mocną nadwagą są również osoby pracujące w takich zawodach, w których tusza nie tylko jest zbędna, ale wręcz przeszkadza w pracy – policjanci, pielęgniarki, strażacy, itp. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Najbardziej oczywista, to niewłaściwa dieta. Wszechobecne fast foody, którymi żywi się na co dzień większość Amerykanów nie są dietą sprzyjającą posiadaniu dobrej figury. Dochodzą do tego powszechnie spożywane pączki, jedna z najbardziej kalorycznych słodyczy, do tego popijane słodkimi napojami gazowanymi. Druga przyczyna leży w sposobie życia. Samochód zastępuje Amerykaninowi własne nogi, nawet na bardzo krótkich dystansach. Autem jedzie się do pracy, na zakupy, na biwak, a nawet do skrzynki pocztowej na własnej posesji.

Grzyby – czy warto je jeść?

We współczesnej medycynie możemy spotkać się z coraz większym wykorzystaniem maszyn oraz robotów. W ten sposób możliwe jest wykonywanie znacznie bardziej skutecznych zabiegów, jakie wymagają sporej precyzji. Wiele chorób jest na tyle poważnych, że operacje mogą trwać nawet wiele godzin. W przypadku człowieka pojawia się w takiej sytuacji zmęczenie, jakie jest w stanie przeradzać się w błędy. Z tego powodu korzystanie z możliwości jakie dają roboty pozwala na znaczne ograniczenie ilości błędów medycznych. Robot jest sterowany przez lekarza, co umożliwia na wykonywanie bardzo precyzyjnych cięć. W ten sposób możliwe jest znaczne ograniczanie mikrourazów, jakie mogą naruszać zdrowe tkanki. Im mniej jest ran po operacji i im one są mniejsze tym znacznie szybciej pacjent może wracać do zdrowia. Roboty wykorzystywane są przede wszystkim w takich operacjach, jak wykonywane na mózgu, czy oczach. W przypadku takich operacji każdy błąd lekarza, może powodować poważne konsekwencje dla zdrowia operowanego pacjenta.

Sport i zdrowy tryb życia

W dzisiejszych czasach coraz więcej ludzi, starszych i młodszych preferuje aktywny tryb życia. Sport jest dzisiaj bardzo znany i powszechny. Wielu z nas uprawia różnego rodzaju sporty i aktywnie uczestniczy w życiu. W dzisiejszych czasach mamy wiele różnorodnych dziedzin sportowych, zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Sport jest bardzo ważny w naszym życiu, dzięki niemu możemy poprawić swoje zdrowie i samopoczucie. A zdrowie jest jednym z najważniejszych i najcenniejszych elementów życia każdego z nas. dzięki niemu nasze życie może być piękne i bardzo przyjemne. Z kolei bez zdrowia nasze życie nie byłoby tak piękne i funkcjonalne. Dlatego też należy o nie szczególnie dbać. Sport jest jednym z najlepszych sposobów na to by zadbać o siebie. wpływa on dobrze nie tylko na samo zdrowie, ale także i na samopoczucie. Dzięki niemu również możemy pozbyć się kilku zbędnych kilogramów i znów poczuć się pięknie i atrakcyjnie. W dzisiejszych czasach mamy do wyboru mnóstwo fantastycznych i ciekawych dziedzin sportowych, w których możemy się spełniać. Warto aktywnie uczestniczyć w życiu, z pewnością taki tryb będzie wielu z nas odpowiadał i przyniesie nam mnóstwo korzyści i jeszcze więcej możliwości. Warto więc zastanowić się nad takim rozwiązaniem.

Szybka dieta na utratę wagi

Obecnie mamy wiele różnego rodzaju diet, spośród których tylko część cieszy się sporym zainteresowaniem. Jak się okazuje, obecnie za jedną z najbardziej popularnych diet uznawana jest tak zwana dieta Dukana, która funkcjonuje także pod nazwą diety białkowej bądź proteinowej. Taka dieta naprawdę może pomóc nam w zrzuceniu zbędnych kilogramów, dlatego warto się z nią zapoznać. Do najbardziej popularnych diet związanych z odchudzaniem się, warto także zaliczyć dietę kopenhaską, jogurtową czy kapuścianą. Jeśli natomiast chodzi o najbardziej zdrowe diety, które możemy stosować każdego dnia, to za taką bez wątpienia należy uznać przede wszystkim dietę śródziemnomorską. Jest to dieta stosowana przede wszystkim przez mieszkańców basenu Morza Śródziemnego i polega na jedzeniu dużej ilości owoców, warzyw oraz ryb. W skład tej diety wchodzą ponadto owoce morza, oliwa z oliwek oraz lampka czerwonego wina, podawana do obiadu, która ma polepszyć trawienie. W ten sposób mieszkańcy tamtych regionów chorują o wiele mniej.

Diety odchudzające

Gdy chcemy się odchudzać musimy przede wszystkim brać pod uwagę fakt, że nie ma diety cud. Innymi słowy korzystanie z każdej diety wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Najważniejsze jest by podczas stosowania danej diety nauczyć się pewnych nawyków żywieniowych. Do nich możemy zaliczyć, choćby regularne jedzenie, czy jedzenie w niewielkich porcjach. Regularne jedzenie pozwala na dostarczanie naszemu organizmowi przez cały dzień składników energetycznych, jakie pozwalają na normalne funkcjonowanie. Gdy nie jedliśmy przez cały dzień nasz organizm potrzebuje znacznie więcej jedzenia. W takim przypadku jemy dużo jednorazowo, co może przekładać się, choćby na zwiększenie się objętości naszego żołądka. Taka sytuacja jest w stanie przerodzić się między innymi na problemy z wagą. Z tego powodu nie powinniśmy nigdy zapominać o zjedzeniu śniadania. W ciągu dnia pracy możemy zawsze zjadać niewielkie ilości pożywnych pokarmów, jak choćby owoce, jakie mogą nam dostarczyć cukry proste, które dostarczają niezbędne ilości energii.

Wegetarianizm jako dieta czy sposób na życie?

Diety odchudzające są najbardziej popularnymi dietami, z których korzystamy w chwili, kiedy chcemy stracić kilka lub kilkanaście kilogramów. Szczególnie po zimie, kiedy to tyjemy, bez względu na to, jak bardzo staramy się utrzymać linię. Jednak powinniśmy przez cały rok dbać o swoje zdrowie, o swoją sylwetkę i dobre samopoczucie. Możemy w tym temacie wybrać się do specjalisty – dietetyka, który ułoży indywidualną dietę dla nas, patrząc na nasze dolegliwości, choroby, i skłonności do tycia. Diety odchudzające wcale nie muszą być niesmaczne. Oczywiście będziemy musieli wyzbyć się niektórych przyzwyczajeń żywieniowych, jednak jak najbardziej możemy jeść smacznie, ale i mało kalorycznie. Pieczone mięso, wcale nie musi być mniej smaczne od smażonego. Wystarczy dobrać przyprawy, i warzywa, które wpłyną na jego aromat, i smak. Kolejno soki z warzyw, to kwestia przyzwyczajenia, a pomyślmy, jakie bogactwo witamin, wpływających pozytywnie na nasze samopoczucie, odporność, oraz figurę. Owoce zamiast batonów, to świetne rozwiązanie dla łasuchów.

Dieta warzywna

Dobrą dietą oczywiście będzie taka, która będzie posiadała dużo witamin. Do takiej rzecz jasna, będzie możliwe zaliczenie diety warzywnej, jaka dostarczy bardzo wiele odżywczych składników każdemu z nas. Warzywa są bardzo pożywne i co najważniejsze naturalne, dlatego warto jest je jeść. Oczywiście taka dieta nie będzie konieczna do stosowanie przez cały czas, no chyba że jest się weganinem, aczkolwiek jak wiadomo, od czasu do czasu będzie z całą pewnością przydatna dla nas wszystkich. Dobrze będzie również skorzystać z niej, jeżeli posiada się problemy z brzuchem, ponieważ jeżeli jest się podatnym na zatrucia, to dobrze będzie przyzwyczajać żołądek do lekkiego jedzenia, a następnie do coraz to cięższego. Jeżeli będzie się w przypadkach niestrawności przez cały czas aplikowało sobie mięso to niestety nie będzie się w stanie nigdy dość w końcu do siebie, dlatego warto jest zwrócić uwagę na dietę warzywną. W końcu to od nas zależy co spożywamy oraz jaki stan zdrowia posiadamy ostatecznie. Warto z tej możliwości skorzystać w każdym przypadku, ponieważ jest to bardzo dobre wyjście z niestrawności i w dodatku nic nie kosztuje.

Co warto jeść?

Wielu z nas stara się zdrowo odżywiać. Czasami jednak robimy coś zupełnie odwrotnego. Pamiętajmy o tym, że dieta powinna być przede wszystkim zbilansowana. Nie możemy odżywiać się wyłącznie sałatą czy owocami. Taka dieta nie jest odpowiednia dla naszego organizmu. W sklepach znajdziemy wiele produktów, dzięki którym nasza codzienna dieta będzie zdrowsza. Warzywa i owoce znajdują się oczywiście na miejscu pierwszym i nie powinniśmy o nich zapominać w naszej codziennej diecie. Jeżeli jemy mięso, nie spożywajmy wołowiny i wieprzowiny, gdyż mięso to nie zalicza się do zdrowych wyborów. Jest wysokokaloryczne, sprzyja tyciu a także powoduje podniesienie złego cholesterolu we krwi. Mięso czerwone zastąpmy, wiec chudym mięsem, czyli na przykład drobiem. W naszej diecie powinny również znaleźć się pełnoziarniste produkty. Chleb pszenny zamieńmy na razowy. Nie jadajmy białego ryżu, wybierzmy ten ciemny. Omijajmy makarony, a jeżeli już chcemy zjeść coś z jego udziałem to dobrym wyborem będzie wówczas makaron pełnoziarnisty. Wiele niezdrowych produktów powinna zostać wyparta z naszej diety przez zdrowe zamienniki. Pamiętajmy, że nasza dieta ma bardzo duże znaczenie, jeżeli chodzi o nasze życie i zdrowie.

Tego samego autora
  • Owoce w diecieOwoce w diecie
    Wszelkiego rodzaju grzybice to dziś bardzo powszechne zjawisko. Grzybica spowodowana jest działaniem mikroskopijnych pasożytów. Choroba szczególnie często pojawia się u osób w podeszłym wieku, ale również osoby młode cierpią na …
  • Zdrowie w podeszłym wiekuZdrowie w podeszłym wieku
    Kiedy mamy na uwadze własne zdrowie przede wszystkim powinniśmy zapobiegać chorobom zamiast podejmować, co jakiś czas leczenie. Tutaj bardzo ważna okazuje się odporność człowieka. Taka odporność jak najbardziej jest dostosowana …
Najnowsze komentarze
    Strony